Voorlezen en taalontwikkeling

Logopedisch Centrum RenesNieuws en UpdatesVoorlezen en taalontwikkeling

Voorlezen en taalontwikkeling gaan hand in hand. Dat voorlezen belangrijk is, is inmiddels bij de meeste mensen wel bekend. Maar waarom is het nou zo belangrijk? En hoe kunnen we het best voorlezen? De tips en tops lees je hier.

De relatie tussen voorlezen en taalontwikkeling

Voorlezen geeft een gezellig, veilig moment van samenzijn en het nodigt uit tot even lekker knuffelen. Deze aandacht is al heel belangrijk voor een kind.
Maar kinderen leren tijdens het voorlezen ook heel veel nieuwe woorden. Hierdoor wordt de woordenschat en het begrijpen van de taal en de wereld om hen heen enorm uitgebreid. Ze leren spelenderwijs hoe een zin is opgebouwd. Als je dan ook nog praat met het kind over wat je leest en dit koppelt aan wat jullie zelf misschien ook weleens meegemaakt hebben, dan is het helemaal een geweldig taalmoment.

Voorlezen en taalontwikkeling

Voorlezen en taalontwikkeling; een gezellig
en tegelijkertijd leerzaam moment samen!

Niet te snel stoppen met voorlezen

Veel ouders stoppen met voorlezen als hun kind zelf gaat leren lezen. Dit is vaak zo rond het zesde of zevende jaar. Dit is erg jammer, want door voorlezen uit ‘taalrijke’ boeken, wordt de woordenschat en de kennis van de taal en de wereld steeds verder uitgebreid, ook juist op oudere leeftijd.
Dit zijn meestal boeken die het kind zelf nog niet kan lezen omdat er nog teveel moeilijke woorden of te lange zinnen in staan. Zéker als je kind moeite heeft met het lezen is het belangrijk om zo lang mogelijk te blijven voorlezen. De woordenschat wordt het meest uitgebreid door te lezen. Wordt er minder of op een lager niveau gelezen, dan kan de woordenschat hiermee ook minder worden uitgebreid.

Voorlezen: tips en tops

  • Begin al met voorlezen als het kind drie tot vier maanden oud is; voelboekjes en knisperboekjes zijn hier leuke voorbeelden van.
  • Laat je kind als het tussendoor iets wil vertellen naar aanleiding van het boek, dit ook doen. Dit is o.a. goed voor de verhaalbeleving.
  • Voorspel samen wat er verder in het verhaal gaat gebeuren. Het is goed als een kind gestimuleerd wordt om na te denken over het verhaal en het is soms heel creatief en verrassend wat de voorspelling van je kind is.
  • Voorlezen gebeurt door ouders vaak alleen als onderdeel van het bedritueel. Het is echter ook een rustgevend moment om er overdag even tijd voor vrij te maken.
  • Vaak hetzelfde boek lezen kan voor jou als ouder misschien soms weleens saai zijn, maar kinderen smullen er meestal van. Zo gaan ze onder andere vanzelf de nieuwe woorden opnemen in hun woordenschat. Daarbij horen ze iedere keer weer nieuwe of andere dingen.
  • Moeite met het vinden van het passende boek bij de leeftijd van je kind? De website boekenzoeker kan je helpen een boek te kiezen, omdat deze site per leeftijd veel suggesties geeft van boeken die geschikt zijn om te lezen.
  • Wil je weten of er nog tips zijn voor je persoonlijke situatie? Vul dan de Voorlees checklist voor ouders in.

PreT hoort bij voorlezen en taalontwikkeling

Mocht je nog meer verdieping zoeken met het voorlezen, dan is de workshop PreT (Prentenboeken en Taaldenkstimulering) wellicht iets voor jou! Deze worskshop van twee dagdelen geven wij aan zowel ouders als leerkrachten en andere voorleesprofessionals. Voor meer informatie: PreT_flyer.

Heel veel (voor-)leesplezier samen!