Leesmotivatie bij leesproblemen en dyslexie

Logopedisch Centrum RenesNieuws en UpdatesLeesmotivatie bij leesproblemen en dyslexie

Wij behandelen in ons Centrum veel kinderen met leesproblemen of dyslexie. Wat wij vaak van ouders horen, is dat ze hun kinderen maar niet aan het lezen krijgen, omdat ze dit juist moeilijk vinden en er daarom een hekel aan hebben. Het lezen wordt thuis soms ook echt een strijd. Dat is uiteraard niet de bedoeling! Het is echter wel van essentieel belang dat de kinderen extra veel leeskilometers maken, omdat je alleen maar (beter) leert te lezen door te lezen. Het klinkt heel simpel, maar het is waarheid als een koe. Maar hoe krijgen we de kinderen zo ver dat ze toch vanuit zichzelf gemotiveerd raken om veel boeken te lezen? Want dat is toch uiteindelijk wat we willen!
Onderstaand volgen 10 tips die wij succesvol inzetten en waarmee u uw kind wellicht beter kunt motiveren om (meer) te lezen:

1. Zorg voor boeken (bibliotheek!) die het kind leuk of interessant vindt en laat het kind zelf hieruit een keuze maken;

2. Zorg voor verschillende genres, dus niet alleen maar verhalende boeken maar ook boeken over geschiedenis of informatieve boeken en wissel dit af;

3. Laat zien in het dagelijks leven dat u zelf regelmatig een boek pakt om te lezen. Zien lezen, doet lezen!

4. Blijf tot en met de hoogste groep van de basisschool het liefst dagelijks voorlezen. Lees hierbij boeken voor die het kind zelf qua niveau nog niet kan lezen, maar wel bij de leeftijd past. Op school vinden de kinderen in groep 8 het ook nog heerlijk als de leerkracht weer even het boek pakt om uit voor te lezen. Woordenschat en technisch lezen gaan hand in hand. Door veel te lezen breidt de woordenschat uit en met een grotere woordenschat herkennen we met het technisch lezen de woorden eerder waardoor we dus sneller kunnen lezen.

5. Praat tussendoor gezellig over wat er gelezen wordt. Betrek hierbij eigen ervaringen uit uw gezin of vraag naar de mening van uw kind. Waak ervoor dat het geen ‘overhoor’-les gaat worden door alleen maar w-vragen te gaan stellen (wie, waar, wanneer, waarom, want) want dit laat de motivatie van het lezen behoorlijk dalen. Af en toe een w-vraag is natuurlijk prima, maar het gezellig lezen en daarover praten staat voorop!

6. Beloon uw kind met het lezen zeer regelmatig. Zeg hierbij niet alleen maar ‘goed zo’ want voor het kind is het belangrijk dat hij of zij precies weet wat er goed gaat. Bijvoorbeeld: ‘Ik merk dat je deze bladzijde mooi op toon hebt gelezen waardoor het heel fijn wordt om naar je te luisteren als je leest’ of ‘Wat goed van jou, je hebt deze moeilijke woorden helemaal vloeiend gelezen!’

7. Zorg voor lezen op een vast tijdstip waardoor het een normaal dagelijks terugkerend iets in het dagschema is. Heel vaak werkt het direct lezen na het avondeten heel goed. Laat uw eigen eventuele tegenzin niet merken door bijvoorbeeld te zeggen: ‘We ‘moeten’ nog even lezen’. Het wordt fijner als u tegen uw kind zegt: ‘Zo, nu gaan we nog even samen lezen, ik ben benieuwd wat er nu weer gaat gebeuren. Gezellig!’ Een positieve eigen instelling is voor een kind uitermate motiverend.

8. Neem de tijd om de afbeeldingen van een bladzijde te bekijken voordat u met uw kind de bladzijde gaat lezen. Het geeft vaak al veel informatie waar de tekst over zal gaan. Samen voorspellen wat er gaat gebeuren is een leuke manier om uw kind erbij te houden. De context van plaatjes ondersteunt het leesbegrip en maakt dat het lezen makkelijker zal gaan.

9. Houd een boekenlijst bij waarop het kind als een boek uit is, de titel van het boek kan schrijven. Zo ziet het kind hoeveel boeken het al gelezen heeft en dit motiveert!

10. Spreek af dat als een lijst met een afgesproken aantal boeken vol is, uw kind een kleine beloning krijgt. In ons Centrum maken wij gebruik van leesdiploma’s, leesmedailles en zelfs leesbekers. Daar gaan ze echt voor!

Heel veel succes en leesplezier!!

Lezen en dyslexie     Lezen en leesmotivatie   Leesmotivatie